søndag 25. mars 2012

Vil du se turbildene mine?

Hvem har ikke fått det spørsmålet før. Alle har en eller annen form for kamera i dag. Enten sitter det i telefonen, ligger i lomma, rundt halsen eller i en stor fotosekk på ryggen. Vi lever i en visuell verden der publiseringen av våre bilder ligger bare noen tastetrykk unna før de vises på bloggen, facebook eller lignende medier.  Jeg ser utrolig mye turbilder og de fleste er det vel jeg selv som har tatt. I begynnelsen av min fotografiske "kariere" ville jeg ha mest mulig inn i bildet. Dvs at hvert bilde ble fylt med personer, landskap,himel og sol. Uten tanke på hva jeg egentlig ville fortelle med bildet.

Uten tanke er vel ikke helt sant. Da man helst ville fortelle/ vise alt i et bilde ble egentlig bildene en rotete grøt av forskjellige historier. Jeg kan vel like godt oppsumere at bildene ikke ble annet enn dokumentasjon på at man hadde vært her og der. Gjennom årenes løp og tusenvis av bilder senere ser jeg at bildene mine har endret karakter. Gjennom erfaring og at jeg er blidt mere bevist på hva, hvordan og hvorledes jeg vil at mine bilder skal framstå er jeg mere fornøyd med resultatet nå enn det jeg var før.

Å ta bilder handler om å kunne se bildet før du tar det.
Med det mener jeg at; er du bevist på hva du vil fotografere og hvordan du tar bildet er mye gjort. For å ta bilder trenger man nødvendigvis ikke det dyreste utstyrer. Erfaring og kjennskap til det kameraet man allerede har gjør langt på vei at du blir en bedre fotograf. Det gjelder mere å kunne leke seg med utrykk, komposisjon og utsnitt uansett hvor mange megapiksler man har i brikken på kameraet.

Bildene jeg viser her er av personer i forskjellige situvasjoner. Noen av bildene er i forskjellige utsnitt med utgangspunkt i samme bilde. Jeg har prøvd å ha personene/ objektene i fokus og har minimalisert "forstyrrende" elementer. Dvs at jeg har tatt med minimalt eller ikke i det hele tatt noe av omgivelsene og enda synes jeg at bildene kan stå alene å fortelle noe. Hva de forteller? Ja det er det vel bare øyet som ser som kan si noe om.














Alle Foto: www.hartvik.foto.no
 Snart er det Påske. En fin annleding til å komme seg inn i naturen for å "ta" bilder. God foto tur.
Hvis du vil se noen av mine bilder . http://www.hartvik.foto.no/




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar