onsdag 16. november 2011

Pakking av kajakk

Et vanlig spørsmål jeg får ang lastekapasitet på kajakker er ; Hvor mye får jeg plass til i kajakken.
Tenk deg at du skal en ukestur på fjellet og du har en ryggsekk på 100 L. De fleste som er litt strukturerte klarer seg da fint med den 100 L sekken og den trenger heller ikke å være full, hvis du kan avse litt komfort. En gjennomsnitlig hav kajakk har en lastekapasitet på ca 130 til 160 kg og et total volum på mellom 320 og 390 L. Noe som tilsier at du ikke trenger å være så nøye på hva du tar med deg på en helgetur eller ukestur. Det blir som regel pakket god mat. Da mener jeg ikke frysetørret. Men gjerne biffer eller koteletter med masse godt tilbehør. Den varme men litt tunge varmejakken som man ikke tar med seg på fjellturene blir da tatt med. Selv om du har relativt god plass i kajakken er det en fordel å kunne pakke smart



Pakkposer
Personlig bruker jeg ikke mere en 13 L store pakkposer. Der får jeg plass til å pakke soveposen min og er det mindre i dem, så komprimeres de ned til minst mulig størrelse. Etter mye prøving og feiling har jeg kommet fram til at 10 x 13 L er det som skal til for at jeg får med meg det jeg skal på litt lengre turer. Posene må være vanntette og robuste. De skal tåle den påkjenningen det er å bli dradd opp og stappet ned i lasterommet mange ganger. Husk å ikke fylle for mye i posene. En tett pose med rulle lukking skal rulles min tre ganger for at den skal holde tett. Teltet pakker jeg aldri i vanntett pose. Men tar ut teltstenger slik at det er lettere å få det ned i lasterommet. Stengene stapper jeg inn blandt pakkposene.

Foto: Geir Johansen


Minst mulig på dekk.
Prøv om det er mulig å unngå pakking på dekket. Å pakke på dekket gjør at kajakken blir mere ustabil, vinden tar lettere tak og en eventuell redning blir problematisk å gjennomføre. Må du pakke på dekket så vær sikker på at lasten er forsvarligt sikret i tilfelle velt.

Foto: Geir Johansen


Pakking i cocpit.
Må du ha pakkposer i cocpit så vær sikker på at dette ikke utgjør en sikkerhetsrisiko. Last i cocpit må også sikres med snor eller på andre måter forhindres i å bli borte ved en evt velt. Så var det derre med sikkerhetsrisikoen og liner festet til pakkposer. Det er lett å vikle seg fast ved en velt. Så her må man vurdere hvor nødvendig dette er. Uansett så er det greit å ha en liten pose med noe å spise og lett tilgang til en flaske vann i cocpiten ved lengre krysninger eller lange dagsetapper.

Trimming av kajakken.
Får å få en god balanse i kajakken er det viktig å være bevist på hvordan man pakker kajakken. Størstedelen av de tyngre tingene er i skissen pakket i bakerste lasterom og nærmest kroppen. Dette for å få balanse i kajakken. Dette er ikke noen endelig fasit da ulike kajakker oppfører seg ulikt alt etter hvordan lasten er fordelt. Dette er noe du må prøve deg fram til. Tenk ikke bare på balanse forran kontra bak, men også sideveis. En kajakk som ikke er riktig balansert kan i krevende forhold være umulig å håndtere.

PAKKING AV SINGEL KAJAKK
Bilde hentet fra www.bjornskajakk.no
Husk å sjekke at alle lukelokk er sikret med snor og at de er ordentlig satt på. Lukelokk bør av og til smøres med silicon slik at de beholder mykheten og i tilegg er litt lettere å sette på.

God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar